Czy zastanawiałeś się kiedyś czym jest marka osobista oraz jak wielki wpływ ma ona na budowę Twojego image’u? Tworząc markę osobistą tworzysz także wizerunek samego siebie, budujesz renomę swojego nazwiska oraz świadomie wpływasz na to, jak postrzegają Cię potencjalni klienci. Zatem pozwól, że w kilku krokach opowiem Ci czym tak właściwie jest marka osobista oraz jak we właściwy sposób ją zbudować. 

Czym jest marka osobista?

W procesie tworzenia marki osobistej warto najpierw wyjaśnić sobie czym tak naprawdę ona jest. Jeff Bezos, amerykański przedsiębiorca, wypowiada się następująco: Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni gdy wychodzisz z pokoju. Mogę się założyć, że każdy z nas chciałby by mówiono o nim pozytywnie. Zatem podstawą w budowaniu marki osobistej jest świadomość, że inni będą mówić o nas tak jak sami się prezentujemy i na podstawie tego wysuną wnioski dotyczące tego kim jesteśmy. Tworząc markę osobistą warto się zastanowić nad tym kim jesteś, co reprezentujesz i co chcesz przekazać. Jest to bardzo ważny element, jednak jeszcze ważniejszym jest analiza własnych słabości oraz mocnych stron. Pomoże Ci to w zdefiniowaniu Twojej marki osobistej oraz w samodoskonaleniu. Personal branding jest czymś, co pozwoli Ci wyróżnić się na tle innych, zatem ważne jest, by Twoje działania i zachowania były w pełni przemyślane.

Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni gdy wychodzisz z pokoju.

Jeff Bezos

Jak zbudować markę osobistą?

Twój wizerunek

Jeśli wiemy już czym jest marka osobista skupmy się zatem na tym w jaki sposób ją zbudować. Pierwszym, zasadniczym krokiem będzie zastanowienie się dlaczego w ogóle chcesz zbudować własną markę osobistą. Kim jesteś? Czym się zajmujesz? Jakie masz cele? Wszystkie te trzy pytania zdecydowanie pomogą we właściwym starcie z personal brandingiem, ponieważ wskażą Ci one zarys planu Twoich działań i dalszego rozwoju. Niezwykle ważnym elementem jest również zrozumienie tego co jest dla Ciebie najważniejsze, jakie masz wady i zalety oraz jaki sukces już odniosłeś, a jaki dopiero planujesz odnieść. Kiedy wszystkie te pojedyncze wartości zostaną przez Ciebie przeanalizowane, będziesz wiedział jaki wizerunek chcesz zbudować.

Co Cię wyróżnia?

Ok, określiłeś już cele i oczekiwane rezultaty, znasz swoje sukcesy oraz wiesz nad którymi wadami należałoby popracować. Następnie zastanów się co Cię wyróżnia spośród innych ludzi? Każdy z nas ma jakąś charakterystyczną cechę, która jest jego walorem oraz mocną stroną. Warto żebyś wyróżnił kilka rzeczy w których jesteś dobry, lub które możesz zaoferować – będą one Twoją wizytówką i to właśnie na nich skupisz się w budowaniu własnej marki osobistej. Możesz wykorzystać każdy pozytyw, który przyjdzie Ci do głowy, aczkolwiek pamiętaj by były to treści zgodne z prawdą. Bycie autentycznym i prawdziwym jest cechą najbardziej pożądaną w szczególności w relacjach z klientem. Bycie osobą godną zaufania jest również niezwykle ważnym elementem w budowaniu własnej marki osobistej. 

Social Media

Obecne czasy cechują nas niezwykle szybkim dostępem do informacji oraz komunikacji. Taką możliwość dają nam Social Media, które aktualnie pełnią także rolę naszej wizytówki. Portale takie jak Instagram, Facebook, Twitter lub LinkedIn pozwalają nam w efektywny sposób budować i rozwijać naszą markę osobistą. Media społecznościowe są korzystnym narzędziem w stosunku do budowania wizerunku specjalisty w danej dziedzinie. Dużą zachętą dla potencjalnych klientów będzie to, jeśli podzielisz się z nimi swoją wiedzą w social mediach. Wiele firm (nawet tych jednoosobowych) decyduje się na rozwój biznesowego Instagrama, ponieważ znacząco wpływa on na kontakt z odbiorcami treści, co skraca dystans i pozwala na utrzymywanie relacji z potencjalnymi klientami. 

W kontekście budowania marki osobistej social media są bez wątpienia znakomitą drogą na przedstawienie Cię z jak najlepszej strony. W tym wypadku, to Ty masz całkowity wpływ na to jak odbiorą Cię inni, dlatego pamiętaj o zamieszczaniu tylko przemyślanych treści. Niezwykle istotne jest również zadbanie o wizualną część przy tworzeniu marki osobistej. Jest to nic innego jak Twoje zdjęcie (portret biznesowy lub portret wizerunkowy) przedstawiające Cię w sposób profesjonalny oraz poważny. W budowaniu marki osobistej niewątpliwie dobrym pomysłem będzie zdecydowanie się na sesję biznesową lub wizerunkową, które zazwyczaj są elementem właściwego tworzenia marki osobistej. Dzięki portretom biznesowym i wizerunkowym przedstawisz swój status oraz pozycję zawodową. 

Budowanie marki osobistej jest ważnym elementem w rozwoju kariery oraz zdecydowanie ułatwia nawiązanie większej relacji z klientem, której fundamentem jest zaufanie. Zatem jeśli poznałeś już podstawy personal brandingu wykorzystaj w pełni te informacje i pokaż się swoim odbiorcom w jak najlepszej formie.

Powodzenia!