Cechą wyróżniającą obecne czasy jest duży wpływ Internetu na nasze życie. Służy on już nie tylko do szybkiego dostępu do informacji lub obejrzenia najnowszego filmu ale stał się również odzwierciedleniem naszego życia. Nie bez powodu mówi się, że żyjemy w „Erze Internetu”. Portale społecznościowe rozrastają się, dając nam możliwość zaprezentowania siebie i swoich umiejętności. Mając taką okazję, dlaczego by jej nie wykorzystać? Szczególnie trafne jest tutaj przysłowie „jak nas widzą tak nas piszą”. Budując własną markę osobistą ważna jest świadomość potęgi social mediów, które obecnie stają się naszą wizytówką. Profesjonalne sesje biznesowe i wizerunkowe stanowią podstawowy element naszego wizerunku w sieci, wpływają one na uzyskanie image’u, który zdobędzie zaufanie i sympatię przyszłych klientów.

Kreując własną markę osobistą, profesjonalne zdjęcia biznesowe bądź wizerunkowe stają się fundamentem naszego wizerunku. Jeśli działasz w social mediach jest to w szczególności ważne, ponieważ sam stajesz się swoją wizytówką. Zatem nasuwa się pytanie, który rodzaj portretu wybrać- biznesowy czy wizerunkowy? Pozwól, że przedstawię Ci najważniejsze różnice.

Portret biznesowy

… możesz wykorzystać na oficjalnej stronie firmy, może on przedstawiać Ciebie lub Twoich pracowników. Tego typu sesje znajdują też swoje miejsce w mediach społecznościowych – wnoszą one dozę profesjonalizmu oraz z pewnością dodadzą Ci i Twoim pracownikom doniosłego charakteru pracy. Sesja biznesowa powinna podkreślać Twoją osobowość i być powiązana z profesją, w której się specjalizujesz. Portret biznesowy nie może być z przypadku- MUSI być to przemyślanie zdjęcie, które będzie przedstawiać Ciebie i Twój charakter.

Portret biznesowy na klasycznym ciemnym tle
Portret biznesowy na klasycznym ciemnym tle

Dużą rolę ma tutaj praca fotografa, który powinien być odpowiednio przygotowany do tego typu portretów. Współpraca między fotografem, a modelem powinna cechować się obustronnym zaufaniem oraz zapoznaniem się ze swoimi oczekiwaniami. Fundamentalne jest by fotograf zaznajomił się z misją firmy i wydobył z Ciebie i Twoich pracowników cechy, które Was wyróżniają i definiują. Przed sesją ważne jest również omówienie Twoich wszelkich wymagań. Kluczowym elementem sesji biznesowych jest tło zdjęć. W odróżnieniu od sesji wizerunkowych powinno być to jednolite tło np. czarne lub białe. W ten sposób sprawisz, że potencjalny klient skupi na Tobie maksimum swojej uwagi. Niektórzy fotografowie mają w swojej ofercie tzw. mobilne studio, oznacza to, że mogą zaaranżować sesje w siedzibie Twojej firmy, sali szkoleniowej, a nawet u Ciebie w domu. Sesje biznesowe mogą również przedstawiać Ciebie podczas wykonywania obowiązków zawodowych. W oczach klienta zostaniesz przedstawiony jako osoba pracowita, rzetelna oraz profesjonalna. Kluczową kwestią podczas portretów biznesowych jest wybór odpowiedniego stroju. Ubranie powinno być eleganckie, jednolite, w stonowanych kolorach. Dla Panów rekomendowane są garnitury natomiast dla Pań- sukienki oraz marynarki.

Sesje wizerunkowe

… mają natomiast lekko mniej formalny charakter. Mimo, iż są one dalej klasycznymi portretami, które śmiało można wykorzystać jako zdjęcie profilowe na LinkedIn lub Facebooku to wcale nie muszą być wykonywane na jednolitym tle w eleganckim dresscodzie. Miejscem, które świetnie się nada na sesje wizerunkową może być park lub ulubiona kawiarnia. Niemniej jednak, ważne by zdjęcie było estetyczne i przedstawiało Ciebie w Twoim najlepszym wydaniu.

Sesje wizerunkowe mogą (ale nie muszą!) ukazywać Cię od strony Twoich pasji oraz zainteresowań. Tego typu portrety mają szeroki wachlarz możliwości, dlatego przed wykonaniem zdjęć, ważne jest zastanowienie się co jest celem sesji i co chcemy dokładnie ukazać. W portretach wizerunkowych warto pokazać się od mniej formalnej strony, jednak najważniejsze jest by ubrać się w to w czym czujemy się najpewniej i najbardziej swobodnie. Portret wizerunkowy jest ważnym elementem w budowaniu własnej marki osobistej, w szczególności, gdy zdjęcia przedstawiają Cię w różnych sytuacjach. Sprawia to, że dasz się lepiej poznać dla potencjalnego klienta- a co za tym idzie- będzie darzyć Cię większym zaufaniem.

Portret wizerunkowy, mniej formalny, ale wciąż elegancki. Nadaje się jako zdjęcie profilowe w mediach społecznościowych.

Którą sesję wybrać?

Jeśli zastanawiasz się między sesją wizerunkową, a biznesową, lecz w dalszym ciągu nie wiesz co będzie najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie lub Twoich pracowników – przeanalizuj to z fotografem. Przedstaw mu swoje wymagania i oczekiwania co do zdjęć, a z pewnością dojdziecie do porozumienia i wspólnie wybierzecie taką formę sesji, która spełni Twoje warunki. Istnieje również możliwość mieszanych sesji, tj. połączenie portretów biznesowych z wizerunkowymi- wszystko zależy od Twoich potrzeb. Pamiętaj jednak, że praca fotografa to nie tylko obsługa aparatu i lamp błyskowych. Fundamentem dobrego zdjęcia jest także odpowiednia obróbka w programach do edycji zdjęć. Zatem po wykonanej sesji daj fotografowi kilka dni na odpowiednią obróbkę zdjęć aby uzyskać efekt na najwyższym poziomie.