W obecnych czasach rozwój biznesu jest mocno związany z budową marki osobistej, pozytywnym odbiorze przez potencjalnych klientów oraz oczywiście z dobrym zaprezentowaniem siebie samego. Fotografia w biznesie stała się pewnym medium pomiędzy właścicielem i pracownikami firmy, a klientami. Dzieje się tak dlatego, że zdjęcia, które wykorzystasz na swoim blogu bądź stronie internetowej stają się swojego rodzaju pierwotną komunikacją. Potencjalny klient zaczyna budować swoje zdanie i opinię na podstawie pierwszego wrażenia, które na nim wywołasz. Pierwsze wrażenie zazwyczaj pojawia się na wskutek autoprezentacji. I właśnie tutaj pojawia kwestia fotografii – ponieważ to za jej sprawą jesteś w stanie odpowiednio zaprezentować się w social mediach, blogu lub po prostu Twojej stronie internetowej. Jeśli przedstawisz się od strony profesjonalnej i przyjmiesz rolę eksperta to zdecydowanie wpłynie to na ocieplenie Twojego wizerunku i zaufanie ze strony klienta. Według raportu Adobe The State of Content: Expectations on the Rise October 2015 aż 38% osób zamyka stronę internetową gdy informacje w niej zawarte są nieatrakcyjne wizualnie. Oznacza to nic innego jak to, że ludzie przyjmują tezę, że dobry wygląd równa się dobra jakość.
Rola Social Mediów
Współczesny biznes wiąże się również z systematyką prowadzenia social mediów. Jednym z narzędzi, które zdecydowanie ułatwia rozwój marki i firmy jest Instagram. Platforma ta daje możliwość dzielenia się z Twoimi odbiorcami zdjęciami oraz krótkimi opisami, które stanowią uzupełnienie fotografii, którą udostępniłeś. Instagram jest miejscem, w którym możesz dzielić się się Twoim dniem, zadaniami które wykonałeś lub informacjami z dziedziny Twojej profesji. Niezwykle ważne jest zadbanie o estetykę oraz przejrzystość zdjęć, które relacjonujesz na swoim Instagramie – w ten sposób budujesz pierwsze wrażenie na swoich odbiorcach, a zarazem potencjalnych klientach. W ramach przykładu: jeśli prowadzisz lokal gastronomiczny z pysznym jedzeniem warto jest podzielić się jego zdjęciami ze swoimi przyszłymi konsumentami. W tym przypadku zdecydowanie sprawdzi się fotografia produktowa, która sprawi, że zaprezentowanie danie będzie wyglądać najlepiej jak się tylko da.
Jest ogromna różnica pomiędzy zdjęciem wykonanym przez smartfon, a tym przez profesjonalistę podczas sesji produktowych. Gastronomia była jednym z wielu przykładów, który przedstawia jedno z zastosowań fotografii skupionej na produktach, aczkolwiek w każdym innym biznesie zajmującym się sprzedażą danego towaru ważne jest zadbanie o wizualną kwestię Twoich produktów. Profesjonalne zdjęcia przedstawiające dobra, które oferujesz są kluczowe w pozyskiwaniu klientów.
Autoprezentacja
Posiadając własną stronę internetową lub bloga pożądanym jest, by we właściwy sposób dokonać autoprezentacji. Proces ten to nie tylko opis kariery zawodowej, swoich pasji i osiągnięć ale również zadbanie o odpowiednią fotografię. Zdjęcie, które pozytywnie oddziałuje na odbiorców i klientów to przede wszystkim zdjęcie wykonane w sposób profesjonalny, cechujące się powagą oraz elegancją. Tego typu zdjęcia to fotografia biznesowa lub wizerunkowa. Ich celem jest wcześniej wspomniana budowa pierwszego wrażenia, które oczywiście powinno być pozytywne. Ludzie przywiązują dużą uwagę do kwestii wizualnych, często nawet pomijając treść informacji. Dlatego właśnie fundamentalne jest, by przyciągnąć do siebie klienta profesjonalnym zdjęciem, a zatrzymać na dłużej rzetelną treścią i usługami, które mu oferujesz.
Portret biznesowy możesz wykorzystać na oficjalnej stronie firmy, może on przedstawiać Ciebie bądź Twoich pracowników. Tego typu sesje znajdują też swoje miejsce w mediach społecznościowych – wnoszą one dozę profesjonalizmu oraz z pewnością dodadzą Ci i Twoim pracownikom doniosłego charakteru pracy. Sesja biznesowa powinna podkreślać Twoją osobowość i być powiązana z profesją, w której się specjalizujesz.
Prezentacja Twoich pracowników
Oprócz autoprezentacji ważne jest również zaprezentowanie Twoich pracowników. Przyszły klient zwróci uwagę na kompletność firmy, którą tworzysz. Sesje biznesowe lub wizerunkowe wykonane dla Twoich pracowników z pewnością korzystnie wpłyną na wizerunek całej marki. Dla potencjalnego klienta będzie to zdecydowanie dużym plusem, ponieważ wyszukując Twoją firmę w wyszukiwarce internetowej będzie miał możliwość wcześniejszego “zapoznania się” z pracownikami i dowiedzenia się kto działa w jakiej roli. Taki zabieg wpływa na większe zaufanie ze strony klienta, ponieważ zostaje wcześniej zaznajomiony z osobami tworzącymi firmę.
Autentyczność
Fotografia wspiera rozwój biznesu aczkolwiek nie powinna służyć jako narzędzie manipulacyjne. W budowaniu relacji z klientami kluczową kwestią jest autentyczność oraz szczerość. To właśnie te cechy pomagają w tworzeniu kontaktu opartego na zaufaniu. Dlatego decydując się na sesję wizerunkową lub biznesową pamiętaj, że nie jest to sesja “beauty”, który przedstawi Cię w całkowicie innej odsłonie. Fotografia biznesowa oraz wizerunkowa nie skupia się na ideałach i totalnych metamorfozach. Tutaj ważne są Twoje cechy charakterystyczne, mocne strony oraz prawdziwy Ty. Fotografia w biznesie ma za zadanie uwydatnić Twoje najlepsze cechy, które oczywiście muszą być autentyczne. Wiarygodność zawsze króluje w rozwoju biznesu.
Nie tylko portret
Fotografia w biznesie to nie tylko sesje biznesowe, wizerunkowe lub produktowe. Fotografia architektury również ma swoje zastosowanie w biznesie, ponieważ dużą wartość niesie zaprezentowanie siedziby firmy. Jeśli lokalizacja firmy jest prestiżowa, a budynek cechuje się nowoczesnością warto jest podzielić się tym ze swoimi odbiorcami. Zabieg ten buduje wizerunek przedsiębiorstwa wspomagając wizerunek kadry zarządzające i uwydatnia jego atuty.
Fotografia to nieocenione narzędzie wsparcia biznesu. Profesjonalne, dobrze zaplanowane zdjęcia kadry, zasobów oraz produktów firmy wnoszą wielki potencjał marketingowy i wizerunkowy w rozwój firmy i osiąganie kolejnych celów.